Barman

هر آنچه باید در مورد فواید گل رز داماسک بدانید

هر آنچه باید در مورد فواید گل رز داماسک بدانید

گل رز داماسک که به گل محمدی هم شهرت دارد، درخچه‌ای برگریز و ارتفاعی 2/2 متری دارد. زادگاه اصلی این گل‌ها آسیای صغیر بوده است اما به جهت خواص این گل‌ها، امروزه در اکثر نقاط جهان کاشته می‌شوند. ساقه‌های این گل‌ها به صورت انبوه پوشیده از خار هستند. شکل ظاهری این گل‌ها بیضی شکل است و رنگ ظاهری هر کدام از گلبرگ‌ها با یکدیگر گاها متفاوت است. رنگ این گل‌ها معمولا صورتی روشن تا قرمز ملایم است.
گل رز داماسک بوی خیلی خوبی دارد و به همین جهت در صنعت عطر سازی و تهیه گلاب از این گل‌ها استفاده می‌شود. جهت گرفتن اسانس گل رز داماسک از روش تقطیر استفاده می‌شود. مایعی که در این روش به دست می‌آید یک ماده بی رنگ و یا زرد رنگ است.
این ماده چنانچه در فضای سرد قرار بگیرد به شکل کریستال در می‌آید و مجددا با قرار گرفتن در محیط گرم، به حالت مایع تغییر شکل می‌دهد. روش تکثیر گل رز داماسک و همینطور قلمه‌زنی آن همچون تکثیر سایر گل‌های رز است.

انواع گل رز داماسک

گل رز داماسک دارای انواعی است که عبارتند از:

گل رز داماسک تابستانی

این نوع از گل‌های داماسک در تابستان گل می‌دهند، البته مدت گل دهی آن‌ها نسبت به رز داماسک پاییزی کم‌تر است.

گل رز داماسک پاییزی

این نوع از گل‌های داماسک در فصل پاییز شروع به گل‌ریزی می‌کنند و مدت زمان بیشتری گل می‌دهند. تقریبا تا اواخر فصل پاییز این گل‌ریزی ادامه دارد.

خواص گل رز داماسک

گل رز داماسک از آن دسته گل‌هایی است که به چند شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گل‌ها به صورت خشک شده به صورت دمنوش استفاده می‌شوند. دمنوش گل رز داماسک، در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی موثر است و کاملا آرام‌بخش است. همچنین در تنظیم سیستم اعصاب و گوارش نیز بسیار کارایی دارد.
گل رز داماسک به صورت پودر شده نیز روی ماست، دوغ و سایر مواد لبنیاتی استفاده می‌شوند. همچنین روغن این گل نیز در بازارموجود است که جهت درمان آکنه، زخم‌ها و التهابات پوستی، رفع جای جوش و در کل پاکسازی پوست استفاده می‌شود. از بخور گل رز داماسک نیز جهت جوان‌سازی و شادابی پوست صورت استفاده می‌شود.

خرید گل رز داماسک

خرید گل رز داماسک بهتر است از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های معتبر انجام شود. چراکه مطمئنا تازه‌تر بودن این گل‌ها در بالا بودن خواص آن‌ها بی تاثیر نیست. از این رو لازم است که هنگام خرید به شکل ظاهری این گیاه نیز توجه شود تا مبدا محصول مشابهی به جای گل رز داماسک خریداری شود.